Divendres passat, el Consell de Ministres va aprovar
l’avantprojecte de Llei de Racionalització i
Sostenibilitat de l’Administració Local (LRSAL). A partir d’aquest
moment s’inicia un procés de discussió amb les forces polítiques i les entitats
municipalistes que hauran de posicionar-se i aportar esmenes abans que sigui
aprovada al Congrés dels Diputats. El govern del PP vol que aquesta llei
estigui aprovada abans de finalitzar aquest any.
Si ningú hi posa remei, i aquesta llei s’aprova tal i com
està redactada, serà la mort del municipalisme, tal i com l’entenem avui.
La LRSL té un caràcter molt regressiu perquè vol situar
la gestió municipal a èpoques franquistes, on el paper dels ajuntaments es
limitava a gestionar dos o tres competències bàsiques (il·luminació dels
carrers, recollida d’escombreries, clavegueram...) amb escàs pressupost i cap
control democràtic de la gestió municipal. Aquesta visió del municipalisme va
portar a molts pobles, entre ells Ripollet, a patir una situació
d’insuficiència clara de serveis bàsics: carrers sense asfaltar, dèficits
d’equipaments sanitaris i educatius, absència total de zones verdes i
equipaments esportius o culturals, i on les ajudes a les persones necessitades
es feia a través de la beneficència.
Amb l’arribada de la democràcia, els pobles i ciutats de
tota Espanya, independentment del color del govern, van iniciar un camí per
donar sortida a totes aquestes deficiències, reivindicada pels veïns durant
molts anys. La política local es va convertir en la política propera, la que
detecta els problemes de la gent abans que ningú, la que té més capacitat de
solucionar els problemes quotidians dels ciutadans de forma més àgil i ràpida,
i també la que ha de rendir comptes mirant la cara dels seus conciutadans.
I deixant de banda alguns casos, que confirmarien la
regla, la gestió als Ajuntaments ha estat marcada per l’austeritat i la eficàcia. Els
nostres pobles i ciutats s’han transformat en aquests anys, convertint-se en
espais de convivència, on la gent, a més de treballar té l’oportunitat de
dedicar el seu temps lliure a l’esport, la cultura o l’associacionisme en
general. Amb espais y serveis de qualitat que faciliten l’accés de tothom,
independentment del nivell de renda. Això ha estat una de les grans revolucions
de la nostra democràcia.
Be, tot això, el govern del PP s’ho vol carregar, perquè
ha decidit, entre d’altres coses, que els serveis han de ser autosuficients
econòmicament, es a dir, han de tenir un preu standard, que determinarà el propi govern. Si no s’acompleix, aquests
serveis passaran a prestar-se des de les Diputacions, que ells suposen que són
més eficients. D’aquesta manera, s’allunyaria la gestió dels ciutadans i
s’eliminaria el control necessari, ja que aquestes institucions són més opaques
i no són escollides per ells. Aquesta idea contradiu la Carta Europea
d’Autonomia Local que estableix el principi de subsidiarietat, que vol dir que
els serveis els ha de prestar l’administració més propera al ciutadà per
estalviar costos i fer-los més accessibles. A més, aquesta proposta de llei
envaeix les competències de la Generalitat de Catalunya, ja que el nostre
Estatut d’Autonomia diu que l’organització territorial li correspon al nostre
Govern, el qual està elaborant, juntament amb les entitats municipalistes
catalanes, la Llei de Governs Locals que hauria d’entrar al Parlament abans de
l’estiu.
Si aquesta llei s’arribés a aplicar, sense dubte, els
serveis que ara presten els Ajuntaments es veurien reduïts i molts d’ells
patirien un empitjorament de la seva qualitat.
Amb totes aquestes premisses, Perquè, doncs, el govern
del PP ha decidit tirar endavant aquesta llei sense cap consens previ?
Crec que és evident que el motiu final d’aquesta llei és
privatitzar els serveis, és a dir, que algú en tregui beneficis dels serveis
bàsics que s’han de prestar als ciutadans. Per aconseguir-ho, els ministres del
govern del Sr. Rajoy es dediquen a transmetre un missatge pervers, situant els
Ajuntaments com els responsables de tots els mals de l’economia i als polítics
locals com uns malbaratadors i mals gestors.
Res més lluny de la realitat. Les xifres
diuen tot el contrari i desmenteixen aquestes afirmacions. Els Ajuntaments no
acumulen dèficit (és un 0’3% testimonial) i a més, del total del deute de totes
les administracions, la local representa un 4’1% (un 3% si traiem l’Ajuntament
de Madrid). Per tant, la gestió municipal ha estat la més eficient i austera.
Per altra banda, el ministre Montoro va utilitzar a la
roda de premsa un dossier ple de falsedats i errors. Es diu que, en conjunt,
dels 68.285 alcaldes i regidors que hi ha a Espanya, només cobraran 12.188, és
a dir, un 17’8%. El ministre Montoro no explica que, per exemple a Catalunya,
més del 90% dels alcaldes i regidors no cobren, però el missatge sobre els sous
dels regidors i alcaldes va més enllà, perquè pretén danyar la imatge dels
milers de persones que dediquen part del seu temps a servir els seus veïns. Amb
tots aquests condicionants, Qui es dedicarà a la política local? Lamentablement,
els que tinguin resolt el tema econòmic o be, els mediocres. Ja els hi va be.
El resultat de tota aquesta disbauxa és què a
l’Ajuntament de Ripollet, per exemple hi ha 5 polítics amb dedicació complerta
o parcial i segons aquesta proposta de llei podrem tenir 11, no tenim cap
assessor i podrem tenir 7, i l’alcalde cobra 45.000 euros bruts anuals i podrà
cobrar 55.000. Es veu clar que tot és una cortina de fum. Si realment volen
estalviar, que comencin per eliminar administracions i estructures obsoletes
com per exemple les Delegacions del Govern. I si volen fer unes administracions
més transparents i eficients que legislin modificant les lleis electorals per
limitar els mandats, fer llistes obertes o establir auditories obligatòries i
públiques quan comencen i acaben els mandats.
La resta són romanços.
No hay comentarios:
Publicar un comentario